måndag, augusti 17, 2009

12.20


Att äta frukost, dricka kaffe, och läsa favoritbok.


Frukostar är det bästa som finns. Det är då man startar dagen, planerar den, bestämmer huruvida den ska bli bra eller inte. Första klunken kaffe är som första klunken vatten på en veckas vandring i öknen. Det är bara väldigt väldigt skönt och tillfredsställande med frukostar.

Idag var den inte lika njutbar som den brukar. As a matter of fact så har de senaste dagarnas frukostar varit helt himmelska. Mycket bättre än de flesta andra, då jag struntat i frukosten överhuvtaget. Men de senaste dagarna har jag mått jättebra på morgonen, ätit världens godaste frukost, druckit världens godaste kaffe.

Idag var annat. Jag vaknade och kände mig som en klubbad säl när jag vaknade. Jag har drömmit precis hela natten så jag kände mig inte det minsta utvilad. Jag var ganska grinig, till en början och jag ramlade omkring som ett fyllo. Plus att blåbären mamma plockade för ett par dagar sedan, hade tagit slut, så min skål med fil och rågfras var inte alls lika god som den varit, de andra dagarna. Det fanns inget kaffe kvar, så jag fick brygga mitt eget, så självklart så gör jag det alldeles för starkt, och kan då inte dricka det rent och måste blanda ut det mjölk som jag kommit på att jag ska lägga av med. Inte nog med det så måste jag då vänta på att det ska brygga färdigt. När jag sätter på radion, och P3, det absolut bästa som finns på morgonen, så är det INTE Henrik Torehammars underbara östgötska i Brunchrapportern jag hör, utan Ehsan från Din gata, som pratar om det är okej att ockupera tomma hus? Jag bryr mig inte, jag vill inte höra. Jag vill höra Henrik som inte kan prata om något annat än HBT-personer, och jag vill höra nyhetsquiz, jag vill höra Syndabocken, statusraden, men nej. Jag måste lyssna på lyssnarnas åsikter om tomma hus och hemlösa. Jag är inte på humör.
Trots allt detta så lyckades jag komma genom frukosten. Det var kanske inte lika jobbigt som jag får det att verka, men Guds skull? Frukosten, första stunden på början av dagen? Kan man inte bara få vara evigt garanterad att den blir lika underbar, fågelkvittrig, solskinande som Kellogs cornflakes reklamer? Skulle jag bli lovad det skulle jag kunna stå ut med vad som helst, resten av dagen. Det skulle åtminstone vara mitt ansvar. Men frukosten har man ingen som helst makt över, för humör kan man inte välja när man vaknar, man kan inte välja och vraka bland flingor och bröd om det tagit slut, och man därmed definitivt inte ge sig ut på handling det första man gör. Det är allt jag ber om, peferkt och felfri frukost livet ut. Undra om det går att skrapa fram någon sådan vinst på Tv4 Nyhetsmorgon? Frkost är faktiskt det viktigaste målet på dagen.

Nå ja, jag kunde trots allt bo någon annan stans utan varken frukost, lunch, eller middag. Inte ens kaffe. Men gnällig kan jag ta på mig. Karma kommer nog inte styra över mig pga det här, det har det redan gjort tack vare den här morgonen.

Morgonens plus var iaf att jag fick läsa min älskade bok, fast tack vare den lyckan så spillde jag kaffe på sidan 199. Men det gör inget. Det är okej. Jag vet en bok som går ut på en enda mening, "När man vaknar varje morgon så väljer man själv hur den ska bli" Ja.. Det är också ett perspektiv. Jävla bullshit, den författaren har nog inte behövt spilla kokhett kaffe över hela sig själv as a starter!















Inga kommentarer: